kardemummabullar / vaniljbullar

Sugen på att baka lite bullar till helgen??
Tänkte jag skulle lägga ut ett bra vetedegs recept som jag själv använde mig av idag.

Men först en bild på chokladmousse desserten jag gjorde igår.
såhär blev slutresultaten!




Det blev provsmakning idag, och jag måste säga att det blev riktigt bra.

Så. Nu till bullarna.
gjorde lite vaniljbullar och kardemumma bullar idag som jag tänkte dela med mig av.





Degen till de olika bullarna är detsamma, liksom kanelbullar.
Recept:

Fördeg:
1L mjölk
100g jäst
900g vetemjöl

Blanda ihop och låt fördegen vila i kylen över natten, alternativt ca 2 tim i rumstemperatur.

Degen:
1500g vetemjöl
400g smör (osaltat)
400g socker
2st ägg
50g grovmalen kardemumma
20g salt

Blanda allt tillsammans med fördegen i degbunke ca 13min på ganska lågt tempo.
Ta upp degen på bordet och låt den jäsa ca 30 min. sedan är den klar att använda.

Vaniljkräm till vaniljbullarna:
1L mjölk
200g socker
240g äggula (ca 12st)
80g maizena
1st vaniljstång
50g smör

Häll ner allting utom smör i en kastrull. vaniljstången delas i 2 delar och skrapas ur. Både vaniljskrapet och själva stången kan följa med i kastrullen.
Koka upp blandningen, och när du ser första bubblan är det ca 3 min kvar.
vaniljkrämen kommer då att vara ganska tjock. Häll ner krämen i en bunke och lägg i smöret. vispa ut smöret och ställ bunken i kylen. Minst 1 timme innan användning.

Viktigt att tänka på är att när man kokar någonting som innehåller ägg är det väldigt noga att man hela tiden vispar och inte går ifrån. då kan äggulan koagulera och vaniljkrämen kommer smaka kokt ägg. Och det vill vi ju inte.          

Sätt igång och baka lite nu till grannarna eller mormor. alltid är det någon som blir glad.

Om man har vaniljstänger sedan titigare som redan är kokade så kan man lägga de på tork och sedan mixa stängerna med socker. Då får du ett riktigt vaniljsocker.Och behöver då inte ha vaniljstång i krämen. Jag vill sätta en varningsflagga på det mesta man kan köpa i affärerna idag, som Vanilinsocker. Ingen bra smak på ingredienserna betyder ingen bra smak på slutresultatet.


Kommentarer
Postat av: freja

haha känns som om man går upp i vikt bara av att kolla i din blogg!

2009-10-26 @ 07:44:54
URL: http://stocktownstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0