Helgdessert choklad fondant

Nu är det helg och jag är ledig, men lite bakning blev det i alla fall.




Chokladfondant.

Det är ungerfär som en muffins, fast lite mer kompakt och rinnig i mitten.
Det är jättelätt att göra hemma och går väldigt snabbt.

Recept:

50g smör
50g mörk choklad
1st ägg
1st äggula
2 tsk socker
0,35dl mjöl

1: Smält smör och choklad tillsammans i micro, låt svalna några min.
2: Blande ägg och socker, bara så det blir blandat. inte fluffigt eftersom den ska vara kompakt.
3: Blanda ner choklad/smöret och rör om.
4: Och sist i med mjölet, rör om.

Sätt ugnen på 190 grader. smöra formarna och fyll smeten 2/3 av formen.
Bakas ca 8 min. Känn i mitten av bakelsen att den är lite lös i mitten.

Detta tar ca 5 min att förbereda.
Servera med lite glass eller vispad grädde.

Ha nu en trevlig och god helg!!

Kommentarer
Postat av: Ricci

Nu har ja testa detta receptet... dom står nu i ugnen å göttar sig!

Lovar att rapportera om smaken sen! =)

Perfa me sån liten mängd btw, då vi bara va två som skulle ha =)

2009-11-16 @ 19:38:22
URL: http://ourmovies.blogg.se/
Postat av: Riccie

Humm... Receptet va bra å lätt, konsistensen va najs. Men personligen så vill ja nog ha den lite sötare. Så testade en gång till med aningens mer socker i! Men sen så har ´ju ja ett kraftigt sockerbegär me xP

Men kan tänka mig att den e go me nån extra smak i, som typ apelsin lr vanlij eller nått annat kul.

Men överlag så va de gött!

2009-11-24 @ 20:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0